SLIM BEWEGEN

 

jeFitcoach Ray

1 op 1

Functionele spiertraining

Bronnen

- Scherder EJ, Scherder R, Verburgh L, Königs M, Blom M, Kramer AF, Eggermont LHP. Executive functions of sedentary elderly may benefit from walking; a systematic review and meta-analysis. Am J Geriatr Psychiatry. 2013.

- Verburgh L, Königs M, Scherder EJ, Oosterlaan J. Physical exercise and executive functions in preadolescent children, adolescents and young adults: a meta-analysis. Br J Sports Med. 2013.

- Hindin SB, Zelinski EM. Extended practice and aerobic exercise interventions benefit untrained cognitive outcomes in older adults: a meta-analysis. J Am Geriatr Soc. 2012.

- Eggermont LH, de Boer K, Muller M, Jaschke AC, Kamp O, Scherder EJ. Cardiac disease and cognitive impairment: a systematic review. 2012.

- Baker LD, Frank LL, Foster-Schubert K, e.a. Effects of aerobic exercise on mild cognitive impairment. A controlled trial. Arch Neurol 2010.

- Hillman CH, Pontifex MB, Raine LB, Castelli DM, Hall EE, Kramer AF. The effect of acute treadmill walking on cognitive control and academic achievement in preadolescent children. Neuroscience. 2009.

- Colcombe SJ, Erickson KI, Scalf PE, Kim JS, Prakash R, McAuley E, Elavsky S, Marquez DX, Hu L, Kramer AF. Aerobic exercise training increases brain volume in aging humans. J Gerontol A Biol Sci Med Sci. 2006.

- Nederlandse Norm Gezond Bewegen – CBS.

 

Goed bij je hoofd

Slimmer door bewegen

Dat regelmatig bewegen van groot belang is voor de hersenfuncties wordt steeds duidelijker. Om je hart, longen en hersenen beter te laten functioneren, heb je dagelijks minstens dertig minuten matige lichaamsinspanning nodig. Sporten als fitness en krachttraining versterken het gezondheidseffect. Dit artikel beschrijft de voordelen van hersenen in beweging.

 

Norm Gezond Bewegen

Een gemiddeld kind zit tegenwoordig ruim zes uur per dag achter een computer of televisiescherm. Van de volwassen Nederlanders haalt slechts veertig procent de norm voor Gezond Bewegen. Volgens deze norm moet je iedere dag minimaal een half uur achterelkaar matig intensief bewegen. Dat betekent dertig minuten flink fietsen, wandelen of zwemmen.

 

Neurale processen

Veel mensen weten niet dat je door sport en beweging werkt aan verbetering van het geheugen en de cognitieve functies. Lichaamsbeweging en cognitieve inspanning doen een beroep op dezelfde neurale systemen in het brein. Verbindingen tussen hersengebieden zijn belangrijk voor diverse motorische processen. Er beter uitzien en je beter voelen, zijn daarbij prettige bijverschijnselen.

 

Cognitieve reserve

Kinderen en jongeren leggen een cognitieve reserve aan voor de toekomst door veel te bewegen. De prefrontale cortex in de hersenen ontwikkelt zich ongeveer tot het vijfentwintigste levensjaar. Zit je als kind op een uitdagende school met veel sport en muziek, dan kunnen er dankzij deze verrijkte omgeving meer vertakkingen ontstaan in het brein.

 

Prefrontale cortex

Voldoende beweging maakt je slimmer en geconcentreerder. Het heeft een positief effect op neurotrofines in de hersenen. Dit zijn voedingsstoffen die de chemische huishouding beter laten functioneren. Door goed te bewegen, versterk je allerlei verbindingen in de prefrontale cortex en bouw je een buffer tegen aftakeling. Juist de prefrontale lob gaat bij ouderen als eerste achteruit.

 

Vitaal oud worden

Sporten en bewegen zorgen voor een betere doorbloeding van de witte stof in je brein. Dat zijn verbindingen in de hersenen die nieuwe informatie en signalen verwerken. Deze witte stof is kwetsbaar voor veroudering. Ouderen gaan langzamer lopen en trager denken. Als je veel beweegt, rem je dat proces. Je bevordert de aanmaak van nieuwe hersencellen en verbetert de glucosehuishouding.

 

Dementie en depressie

Beweging werkt heilzaam bij psychische klachten als stress, verslaving en depressiviteit. Voor bepaalde vormen van depressie is hardlooptherapie uitermate effectief. Uit epidemiologisch onderzoek blijkt dat mensen die hun hele leven lichamelijk actief zijn geweest minder snel dement worden. Je vermindert het risico door diabetes, hoge bloeddruk en hart- en vaatziekten te voorkomen.

 

Conclusie

Regelmatig bewegen heeft een gunstig effect op het uiterlijk en je stemming. Het is van invloed op cognitieve verouderingsprocessen en de opbouw van cognitieve reserves bij jongeren. Hoe actiever je bent, hoe groter de kans dat nieuwe verbindingen in het brein ontstaan. Sporten en bewegen zijn slimme manieren om je hersenen te trainen. Er gaat niets boven een gezonde geest in een getraind lijf!

 

 

 

 

 

 

Kvk-nummer 57561397 | jeFitcoach Functional training | Triodos Bank NL57 TRIO 0197 623514