OPTIMAAL BEWEGEN

 

jeFitcoach Ray

1 op 1

Functionele spiertraining

Bronnen

-Glaws KR, and others. Intra- and inter-rater reliability of the selective functional movement assessment (sfma). Int J Sports Phys Ther. 2014.

-Reininga IH, and others. Cross-cultural adaptation of the Dutch Musculoskeletal Function Assessment questionnaire (SMFA-NL): internal consistency, validity, repeatability and responsiveness. Injury. 2012.

-Carter M, Shieh J. Guide to research techniques in neuroscience. Academic Press, Burlington. 2010.

-Functional Movement System - Screening, Assessment, Corrective Strategies Gray Cook, 2010.

-Hübscher M, and others. Neuromuscular training for sports injury prevention: a systematic review. Med Sci Sports Exerc 2010.

-Zech A, Hübscher M, and others. Balance training for neuromuscular control and performance enhancement: a systematic review. J Athl Train. 2010.

-Vad VB, and others. Hip and shoulder internal rotation range of motion deficits in professional tennis players. J Sci Med Sport. 2003.

-Functional training handbook – Craig Liebenson.

-Krachttraining en coördinatie - Frans Bosch.

-Inspannings- en sportfysiologie – J.H. Wilmore.

-Clinical sports medicine - H. Tol, RJ de Vos.

-Beweegtesten - Jefitcoach Ray.

 

 

Optimaal bewegen

Optimaal bewegen is een kunst

Om optimaal te bewegen, moeten gewrichten zonder beperkingen in de kinetische keten kunnen presteren. Hierbij is afstemming nodig van stabiliteit, lenigheid, mobiliteit, coördinatie en balans. Als een van de schakels in je lichaam verstoord is, heeft dat effect op de volledige keten. Dit artikel geeft je inzicht in het ontstaan van disfuncties en blessures.

 

Biomechanica

Biomechanica bestudeert bewegingen binnen de mens, waarbij onder meer spieren, gewrichten, pezen en zenuwen betrokken zijn. Deze componenten dienen bij bewegingen op elkaar te worden afgestemd, waarbij gewrichten elkaar onderling beïnvloeden in de beweegketen. Door beperkingen of blokkades kunnen een of meerdere gewrichten anders gaan bewegen. Voorop staan het vinden van de oorzaak en herstellen van de beweeguitslag.

 

Kinetische keten

Bij elke beweging die je maakt, zijn diverse segmenten in het lichaam via schakels met elkaar verbonden. Belangrijk is een evenwicht tussen onder andere proprioceptie, spiercontrole, coördinatie, kracht en snelheid. Een eenvoudige indeling is gebaseerd op stabiliteit en mobiliteit. In dit model leveren je voet, knie, romp, scapula en elleboog stabiliteit. Mobiliteit is gewenst voor je enkel, heup, borstwervelkolom, schouderkop en pols.

 

Transfer

Een correcte eindpositionering van elke schakel is niet de enige voorwaarde voor een goed resultaat. In de kinetische keten moet energie niet alleen worden doorgegeven, maar ook worden opgebouwd. Wanneer bij een werpbeweging de energie van je onderste ledematen en rompspieren het schouderblad bereikt, moeten de scapulaire spieren een extra impuls geven bij het overbrengen van de krachten naar je arm. Als dit goed verloopt, zal vooral de serratus anterior een krachtige protractie leveren.

 

Conclusie

Elke schakel in de beweegketen moet op het juiste moment en in de juiste houding energie opvangen en doorgeven. Hierbij zijn een goede proprioceptie en intermusculaire coördinatie van alle segmenten belangrijk. Voor een optimale werking van de kinetische keten dienen alle schakels goed te worden bestudeerd, zodat goed uitgevoerde bewegingen de basis kunnen vormen van een succesvol trainingsprogramma.

 

Terug naar Facebook

 

 

Kvk-nummer 57561397 | jeFitcoach Functional training | Triodos Bank NL57 TRIO 0197 6235 14