WEET WAT JE BEWEEGT

 

jeFitcoach Ray

1 op 1

Functionele spiertraining

Bronnen

-Flegal KM, Kit BK, Orpana H, Graubard BI. Association of all-cause mortality with overweight and obesity using standard body mass index categories: a systematic review and meta-analysis. 2013.

-de Souza RJ, Bray GA, Carey VJ, Hall KD, LeBoff MS, Loria CM, Laranjo NM, Sacks FM, Smith SR. Effects of 4 weight-loss diets differing in fat, protein, and carbohydrate on fat mass, lean mass, visceral adipose tissue, and hepatic fat: results from the POUNDS LOST trial. Am J Clin Nutr. 2012 Mar.

-Loveman E, Frampton GK, Shepherd J, et al. The clinical effectiveness and cost-effectiveness of long-term weight management schemes for adults: a systematic review. Health Technol Assess. 2011.

-Sumithran P, Proietto J. The defence of body weight: a physiological basis for weight regain after weight loss. Clin Sci. 2013.

-van Strien T, Herman CP, Verheijden MW. Eating style, overeating and weight gain. A prospective 2-year follow-up study in a representative Dutch sample. Appetite. 2012 Dec.

-Schwingshackl L, Hoffmann G. Long-term effects of low-fat diets either low or high in protein on cardiovascular and metabolic risk factors: a systematic review and meta-analysis. Nutr J. 2013.

-Cooper Z, Doll HA, Hawker DM, Byrne S, Bonner G, Eeley E, O'Connor ME, Fairburn CG. Testing a new cognitive behavioural treatment for obesity: A randomized controlled trial with three-year follow-up. Behav Res Ther. 2010 Aug.

-Mann T, Tomiyama AJ, Westling E, Lew AM, Samuels B, Chatman J. Medicare's search for effective obesity treatments: diets are not the answer. Am Psychol. 2007 Apr.

-Dansinger ML, Gleason JA, Griffith JL, Selker HP, Schaefer EJ. Comparison of the Atkins, Ornish, Weight Watchers, and Zone diets for weight loss and heart disease risk reduction: a randomized trial. JAMA. 2005 Jan 5.

-Haedt-Matt AA, Keel PK. Hunger and binge eating: a meta-analysis of studies using ecological momentary assessment. Int J Eat Disord. 2011 Nov.

-van Strien T, Ouwens MA. Effects of distress, alexithymia and impulsivity on eating. Eat Behav. 2007 Apr.

-Van Strien T. Lijnen en overeten - Meetinstrument en model. Gedrag & Gezondheid 2001.

-Verborgen verleiders – Jaap van Ginneken.

 

Kritisch gezond

Weet wat je beweegt

In ons tijdgebonden en cultuurspecifieke Westerse schoonheidsideaal spelen commerciële belangen een grote rol. Markt en media bepalen steeds meer de normen voor je gezondheid en figuur. In dit artikel wordt de lijnende mens geplaatst in het perspectief van de persoonlijke identiteit en eigen verantwoordelijkheid. Wie wil je zijn?

 

Psychologische oorzaken

Natuurlijk speelt de balans tussen energie-inname en energieverbruik een gewichtige rol. Wie te veel eet en weinig beweegt zal sneller overgewicht ontwikkelen. Echter, hier ligt de speelruimte voor eigen verantwoordelijkheid. Dat veel mensen er niet in slagen om deze ruimte te benutten, ligt aan twee psychische mechanismen die tot overeten leiden. Dit is de verleiding van externe voedingsprikkels en de aandrang van binnenuit om negatieve emoties weg te eten. Vaak ligt gevoelsblindheid (alexithymia) in de weg en verstoort overmatig lijnen de balans. Welk mechanisme tot overeten leidt, verschilt per individu.

 

Gezond afvallen

Als je te dik bent dan heeft een gewichtsverlies van vijf à tien procent al een belangrijk effect op verlaging van risicofactoren als vaatziekten, hoge bloeddruk en diabetes. Een gemiddelde gewichtsafname van een halve tot één kilo per week is een goede richtlijn. Maar alleen tot je natuurlijke grens is bereikt. Dat sommige mensen zwaarder zijn dan gemiddeld komt grotendeels door genetische factoren. Daarnaast kunnen voedingsfactoren in de eerste levensjaren, hechtingsproblemen en traumatische ervaringen een rol spelen. Een hoger uitvallend natuurlijk gewicht valt dan grotendeels buiten de eigen verantwoordelijkheid.

 

Marketing illusies

Vrijwel alle commerciële diëten zijn op korte termijn effectief in het bereiken van gewichtsverlies. De samenstelling van het dieet lijkt weinig invloed te hebben op het resultaat. De mate van gewichtsafname is vooral gerelateerd aan de mate waarin de energie-inname is verlaagd. Bij diëten met zeer weinig calorieën kan het lichaam spierweefsel gaan afbreken. Daarbij zorgt glycogeenlediging voor veel vochtverlies en verminderde sportprestaties. Na het dieet kan een daling van de ruststofwisseling snel tot extra vetopslag leiden. Als je gaat jojoën, is de kans heel groot dat al het verloren gewicht met rente terugkomt.

 

Blijvend resultaat

Het probleem met dieetinterventies is het behoud van een significant lager lichaamsgewicht. Verschillende metabole veranderingen na gewichtsverlies maken het voor iemand die in het verleden te zwaar is geweest meestal erg moeilijk om op een lager lichaamsgewicht te blijven. Het is alleen haalbaar voor een kleine groep mensen die voorgoed hun levensstijl weten te veranderen. Een dieet heeft dus alleen zin als de aanpassing van het eetpatroon blijvend is. Hierbij laat de massale terugval naar oude eetgewoonten zien dat veel mensen goede persoonlijke (gedrags)begeleiding nodig hebben om blijvende resultaten te behalen. Overigens geldt hetzelfde voor het beweegpatroon. Verkeerd uitgevoerde bewegingen kunnen vroeg of laat tot allerlei lichamelijke klachten en blessures leiden.

 

Conclusie

Wees bewust van irrationele verlangens en neem je eigen verantwoordelijkheid als dat kan. Als je wilt afvallen, ga dan niet op een streng dieet maar vervang bijvoorbeeld elke maand een ongezonde eetgewoonte door een goede. Stel jezelf de vraag wat werkelijk belangrijk is; je gewicht als mens zie je niet terug op de weegschaal.

 

 

 

 

Kvk-nummer 57561397 | jeFitcoach Functional training | Triodos Bank NL57 TRIO 0197 6235 14