BETER BEWEGEN
www.jefitcoach.nl
www.jefitcoach.nl
functionele 1 op 1 training
www.jefitcoach.nl
www.jefitcoach.nl
www.jefitcoach.nl
www.jefitcoach.nl
www.jefitcoach.nl
www.jefitcoach.nl
www.jefitcoach.nl
www.jefitcoach.nl
www.jefitcoach.nl
www.jefitcoach.nl
www.jefitcoach.nl
www.jefitcoach.nl
www.jefitcoach.nl
www.jefitcoach.nl
www.jefitcoach.nl
www.jefitcoach.nl
www.jefitcoach.nl
www.jefitcoach.nl
www.jefitcoach.nl
www.jefitcoach.nl
www.jefitcoach.nl
www.jefitcoach.nl
www.jefitcoach.nl
www.jefitcoach.nl
www.jefitcoach.nl
www.jefitcoach.nl
www.jefitcoach.nl
www.jefitcoach.nl
www.jefitcoach.nl
www.jefitcoach.nl
www.jefitcoach.nl
www.jefitcoach.nl


   jefitcoach Ray      

                        1 op 1  

        functionele spiertraining

1 op 1 training - jefitcoach.nl
1 op 1 training - jefitcoach.nl

Bewegen is een kunst

Van training naar beweging

In veel sporten is de  koppeling tussen motoriek en sensoriek cruciaal. Daarbij hoeft niet altijd meer kracht of vermogen geleverd te worden. Door in andere patronen te bewegen, kunnen spieren en gewrichten beter leren samen te werken. Uit dit artikel zal blijken dat sportspecifieke krachttraining uitermate geschikt is om de intermusculaire coördinatie te optimaliseren en tegelijk een ijzersterke core te ontwikkelen.


Coördinatie

Het neurale systeem is niet gebouwd om individuele spieren geïsoleerd te trainen, maar om bewegingen te controleren. Hierbij zorgt een optimale verbinding tussen motoriek en sensoriek voor een positieve transfer naar de dagelijkse beweegpraktijk. Functionele training besteedt veel aandacht aan core stabiliteit, waarbij intermusculaire coördinatie noodzakelijk is voor de juiste aansturing van motorische patronen.


Functioneel belasten

Functionele oefeningen verschillen per individu en zijn sportspecifiek. Ze hangen verder af van factoren als trainingsniveau, gezondheid en leeftijd. Basale beweegpatronen zijn duwen, strekken en trekken. Deze goed gecontroleerde bewegingen worden vaak met vrije gewichten uitgevoerd en hebben veel tijd nodig om in te slijpen. Hierbij worden zowel stimulerende als inhiberende neurale processen beïnvloed door houding, beweging en stabiliteit.


Kwaliteit van bewegen

Spieractivatie, spierkracht en intermusculair evenwicht zijn allemaal belangrijk voor een goede spiercontrole en coördinatie. Het kan raadzaam zijn om op het juiste moment een bepaalde spier te activeren of inhiberen. Onbewuste spiercontrole kan worden verbeterd door bijvoorbeeld oefeningen uit te voeren op een onstabiel steunvlak, zoals een gymbal. Het variëren en de kwaliteit van beweging zijn belangrijker dan het laten toenemen van de belasting.


Conclusie

Vanuit biomechanisch perspectief is je lichaam ontworpen voor dynamische bewegingen in alle richtingen. Hierbij leert het neurale systeem om nieuwe informatie te verwerken uit sensomotorische koppelingen. Of dit proces tot een betere intermusculaire coördinatie leidt, hangt onder meer af van de transfer naar de doelbeweging. Zonder motorisch leereffect bereik je nooit een optimale sturing die voor de meeste sporten en bewegingen nodig zijn om top te presteren.




Kvk-nummer 57561397 | jeFitcoach Functional Training | Triodos NL57 TRIO 0197 6235 14