FUNCTIONEEL BEWEGEN

 

jeFitcoach Ray

1 op 1

Functionele spiertraining

Links

www.pubmed.com

 

Gebruikte literatuur o.a.

Krachttraining en coördinatie - Frans Bosch.

Advanced techniques in Glutei - Bret Contreras.

Corrective Exercise Solutions - Evan Osar.

Functional training handbook - Craig Liebenson.

Advances in functional training - Michael Boyle.

Essentials of Sports Performance Training NASM.

Functional Movement Systems (FMS) - Gray Cook.

Corrective Exercise Training NASM.

Functional Training - Allan Collins.

Inspanningsfysiologie oefentherapie en training -

J.J. de Morree, M.W.A Jongert.

Oefentherapie bij schouderaandoeningen - Ann Cools.

Postural training - Kesh Patel.

Functional training for sports - Michael Boyle.

Core stability - Matt Lawrence.

Kettlebell training - Allan Collins.

Training with free weights - Graeme Marsh.

Advanced fitness handbook - David Archer.

Strength training - Anita Bean.

Core performance - Mark Verstegen.

Athletic body in balance - Gray Cook.

Low Back Disorders Evidence-Based Prevention

and Rehabilitation - S. McGill.

Supertraining - Mell Siff.

Krachttraining in revalidatie en sport - P.A. Huijbregts.

 

 

 

Artikelen over beweging

Van training naar beweging

In veel sporten is de koppeling tussen motoriek en sensoriek cruciaal. Daarbij hoeft niet altijd meer kracht of vermogen geleverd te worden. Door in andere patronen te bewegen, kunnen spieren en gewrichten beter leren samen te werken. Uit dit artikel zal blijken dat sportspecifieke krachttraining uitermate geschikt is om de intermusculaire coördinatie te optimaliseren en tegelijk een ijzersterke core te ontwikkelen.

 

Coördinatie

Het neurale systeem is niet gebouwd om individuele spieren geïsoleerd te trainen, maar om bewegingen te controleren. Hierbij zorgt een optimale verbinding tussen motoriek en sensoriek voor een positieve transfer naar de dagelijkse beweegpraktijk. Functionele training besteedt veel aandacht aan core stabiliteit, waarbij intermusculaire coördinatie noodzakelijk is voor de juiste aansturing van motorische patronen.

 

Functioneel belasten

Functionele oefeningen verschillen per individu en zijn sportspecifiek. Ze hangen verder af van factoren als trainingsniveau, gezondheid en leeftijd. Basale beweegpatronen zijn duwen, strekken en trekken. Deze goed gecontroleerde bewegingen worden vaak met vrije gewichten uitgevoerd en hebben veel tijd nodig om in te slijpen. Hierbij worden zowel stimulerende als inhiberende neurale processen beïnvloed door houding, beweging en stabiliteit.

 

Kwaliteit van bewegen

Spieractivatie, spierkracht en intermusculair evenwicht zijn allemaal belangrijk voor een goede spiercontrole en coördinatie. Het kan raadzaam zijn om op het juiste moment een bepaalde spier te activeren of inhiberen. Onbewuste spiercontrole kan worden verbeterd door bijvoorbeeld oefeningen uit te voeren op een onstabiel steunvlak, zoals een gymbal. Het variëren en de kwaliteit van beweging zijn belangrijker dan het laten toenemen van de belasting.

 

Conclusie

Vanuit biomechanisch perspectief is je lichaam ontworpen voor dynamische bewegingen in alle richtingen. Hierbij leert het neurale systeem om nieuwe informatie te verwerken uit sensomotorische koppelingen. Of dit proces tot een betere intermusculaire coördinatie leidt, hangt onder meer af van de transfer naar de doelbeweging. Zonder motorisch leereffect bereik je nooit een optimale sturing, die voor de meeste sporten nodig is om top te presteren.

 

 

 

jefitcoach Ray PT functionele training

Kvk-nummer 57561397 | jeFitcoach Functional training | Triodos Bank NL57 TRIO 0197 623514