GLUTEUS MEDIUS

 

jeFitcoach Ray

1 op 1

Functionele spiertraining

Bronnen

-Sidorkewicz N, Cambridge ED, McGill SM. Examining the effects of altering hip orientation on gluteus medius and tensor fascae latae interplay during common non-weight-bearing hip rehabilitation exercises. Clin Biomech (Bristol, Avon). 2014.

-Otten R, Tol JL, Holmich P, Whiteley R. EMG Activation Levels of the Three Gluteus Medius Subdivisions During Manual Strength Testing. J Sport Rehabil. 2014.

-Peters JS, Tyson NL. Proximal exercises are effective in treating patellofemoral pain syndrome: a systematic review. Int J Sports Phys Ther. 2013.

-Newman P, Witchalls J, Waddington G, Adams R. Risk factors associated with medial tibial stress syndrome in runners: a systematic review and meta-analysis. Open Access J Sports Med. 2013.

-Boren K, Conrey C, Le Coguic J, Paprocki L, Voight M, Robinson TK. Electromyographic analysis of gluteus medius and gluteus maximus during rehabilitation exercises. Int J Sports Phys Ther. 2011.

-Gent RN van, Siem D, Middelkoop M van, Os AG van, Bierma-Zeinstra SM, Koes BW. Incidence and determinants of lower extremity running injuries in long distance runners: a systematic review. Br J Sports Med. 2007.

-Advanced techniques in Glutei Maximi strengthening – Bret Contreras.

 

 

 

 

Gluteus medius

Haal meer uit je middelste bilspier

De middelste bilspier of gluteus medius speelt een belangrijke rol in heupabductie en stabilisatie van je bekken. Optimale training van deze spier helpt je niet alleen om goed te presteren, maar is tevens van onschatbare waarde bij het voorkomen van allerlei blessures. Dit artikel gaat over de vaak vergeten bilspier tussen je gluteus maximus en gluteus minimus.

 

Functie

De gluteus medius is verantwoordelijk voor actieve stabilisatie van je gewrichten. Hierbij is vooral de excentrische functie belangrijk. De anteriore vezels spelen een rol bij endorotatie en flexie, terwijl de posteriore vezels assisteren bij exorotatie en extensie. Een goed functionerende gluteus medius zorgt ervoor dat je bovenbeen neutraal blijft, wanneer je steunt op één voet.

 

Spierzwakte

Vaak is het abductiemoment in de heup onvoldoende door spierzwakte aan één kant van de gluteus medius. Hierdoor draait het dijbeen en de knie naar binnen, met als gevolg dat de tegenovergestelde bekkenhelft sneller gaat afhangen. Dit verkeerde bewegingspatroon vergroot de kans op aandoeningen als knieklachten, adductor problemen en het mediaal tibiaal stress syndroom (MTSS).

 

Loopblessures

Tijdens gesloten kinetische keten acties werkt de gluteus medius als bekkenstabilisator. Als de spier niet goed functioneert, kan dit klachten opleveren die onder andere worden veroorzaakt door een dominante musculus tensor fasciae latae, valgusstand van de knie en overpronatie van de voet. Overmatige pronatie bijvoorbeeld, lijkt een belangrijke intrinsieke risicofactor bij het ontstaan van MTSS.

 

Oefeningen

Bewegingscontrole van de heup is op verschillende manieren te verbeteren. Je kunt afgeleide oefeningen kiezen van de éénbenige squat. Hierbij moet de heup van het standbeen worden gestabiliseerd, terwijl het andere been in exorotatie wordt gebracht. Er zijn ook oefeningen die specifiek de middelste bilspier activeren, bijvoorbeeld abductie van de bovenliggende heup in zijlig.

 

Conclusie

Goede motorische controle en spierkracht zijn onmisbaar bij een gezonde heupfunctie. Hierbij speelt de gluteus medius als heupabductor en laterale stabilisator een belangrijke rol in de frontale keten. De spier draagt bij aan grote prestaties en helpt blessures te voorkomen. Zorg daarom voor een goede stabiliteit in de heup- en bekkenregio. Je loopt zo veel langer mee!

 

 

 

 

 

 

Kvk-nummer 57561397 | jeFitcoach Functional training | Triodos Bank NL57 TRIO 0197 6235 14