GLUTEUS MAXIMUS

 

jeFitcoach Ray

1 op 1

Functionele spiertraining

Bronnen

- Boren K, Conrey C, Le Coguic J, Paprocki L, Voight M, Robinson TK. Electromyographic analysis of gluteus medius and gluteus maximus during rehabilitation exercises. Int J Sports Phys Ther. 2011.

- Distefano LJ, Blackburn JT, Marshall SW, Padua DA. Gluteal muscle activation during common therapeutic exercises. J Orthop Sports Phys Ther. 2009.

- Advances in functional training, Michael Boyle.

- Contreras, Bret. I am the Glute Guy and Here are My Secrets. April 2010: Web. 31 Aug 2010.

- Baechle, Thomas. Essentials of Strength Training and Conditioning. 3rd. Human Kinetics, 2008.

- Wilmore, Jack. Physiology of Sport and Exercise. 4th. Human Kinetics, 2008.

Strak de zomer in

Strakke billen krijgen

Wil je strakke billen en tegelijk minder kans op rug- en knieklachten? Verras dan je achterwerk met de beste heupdominante oefeningen.

 

Veel mensen hebben tegenwoordig zwakke bilspieren door een zittend bestaan. Hierdoor komen rug- en knieklachten steeds vaker voor. Daarom heeft jefitcoach een top tien gemaakt met de beste oefeningen voor je bilspieren. Het voordeel is dat je twee vliegen in één klap slaat. Je krijgt strakke, ronde billen die tevens helpen bij het voorkomen van allerlei blessures.

 

Kniedominante oefeningen

Dit zijn oefeningen die de knie gebruiken als scharnier en vooral je bovenbenen trainen. De beweging is verticaal. Je kunt denken aan oefeningen als (split) squats en lunges. Alleen op het diepste punt van de beweging is er in de gluteus maximus (grote bilspier) spieractiviteit van betekenis. Je moet dan wel een volledige squat of lunge kunnen maken. Behalve de squat, deadlift en lunge zijn er oefeningen die je billen nog sterker, ronder en strakker kunnen maken.

 

Heupdominante oefeningen

Dit zijn oefeningen die je heup gebruiken als scharnier. De gluteus maximus is je grootste bilspier en vooral belangrijk bij heupextensie, exorotatie en abductie. Horizontale bewegingen van achteren (hyperextensie) geven de meeste EMG activiteit. Bij EMG onderzoek wordt de elektrische spieractiviteit gemeten om te bepalen welke variant van een oefening je spieren het meest prikkelt. Begin een nieuwe oefening altijd zonder gewicht en let op een perfecte techniek.

 

Succes!

Kvk-nummer 57561397 | jeFitcoach Functional training | Triodos Bank NL57 TRIO 0197 6235 14