EETLUST

 

jeFitcoach Ray

1 op 1

Functionele spiertraining

 

 

Eetlust zit in je hoofd

Je hebt geen maag nodig om trek of verzadiging te voelen. Mensen die om medische redenen geen maag meer hebben, ervaren dankzij hun hersenen nog altijd honger en een vol gevoel. Tenzij je extreem veel eet en misselijk wordt, is de menselijke eetlust vooral afhankelijk van wat je brein ervan maakt.

 

Word je vaak blootgesteld aan reclame, gezelligheid, grote porties, heerlijk eten en afleidingen, dan is het onmogelijk om je daardoor niet te laten beïnvloeden. Mensen zijn namelijk gemaakt voor schaarse tijden, waarin iets vets en zoets niet een risico op overgewicht was, maar een kans om de volgende hongersnood te overleven.

Het probleem is dat onze hersenen niet erg goed zijn in het regelen van honger en verzadiging. Zo blijkt de eetstand van het brein erg gevoelig voor invloeden van buitenaf.

 

Eetillusies

De grootte van een bord in combinatie met de grootte van een portie wekt een optische illusie. Hierdoor eten mensen ongemerkt meer van een groter bord, zonder enig verschil in verzadiging of trek te voelen. Zelfs voedingsdeskundigen blijken geen notie te hebben van hun neiging tot overeten. Zij laten hun portie-inschatting variëren door bordgroottes. Ook de kleur van je bord ten opzichte van je eten blijkt wat uit te maken. Wie rode pasta eet van een wit bord, denkt sneller dat de portie te klein is. Rode pasta op een rood bord vermindert de illusie en gaat overeten tegen.

 

Portiegrootte

Talloze experimenten laten zien hoe mensen zonder enig besef te veel eten. Proefpersonen die naar een video keken en daarbij een grote zak M&M’s kregen, snoepten twee keer zoveel als de proefpersonen met een kleine zak. Opvallend was dat de proefpersonen met de grote zak snoep zich niet bewust waren dat ze zoveel meer hadden gegeten. Mensen kunnen ongeveer twintig procent meer of minder eten zonder dat te beseffen. Dit mechanisme kun je ook gebruiken om af te vallen. Het lichaam geeft pas signalen af wanneer je jezelf volpropt of uithongert. Je merkt er niets van als je dagelijks 100 of 200 kilocalorieën minder eet dan normaal. Deze marge is klein genoeg om geen alarmbellen te laten afgaan die de stofwisseling veranderen. Zo wordt je lijf niet gewaarschuwd wanneer je dagelijks een beetje te veel eet.

 

Conclusie

In een tijd van overvloed bereidt het lichaam zich voortdurend voor op voedselschaarste. Het is een illusie om te denken dat je in een omgeving vol verleidingen je eetgedrag met vrije wil kunt beheersen. Echter kleine, slimme aanpassingen in je leefgewoonten kunnen een groot verschil maken.

Bronnen

De psychologie van eten, diëten en te veel eten - A. Ten Broeke & R. Veldhuizen.

Afvallen op maat – T. van Strien.

Ons feilbare denken – Daniel Kahneman.

Maatschappelijke perspectieven op overgewicht – H. Dagevos & G. Munnichs.

 

 

Kvk-nummer 57561397 | jeFitcoach Functional training | Triodos NL57 TRIO 0197 6235 14 | TERMS & CONDITIONS