DARMFLORA

 

jeFitcoach Ray

1 op 1

Functionele spiertraining

 

 

Waar je buik van vol is

Naar schatting bezit ieder mens honderd biljoen bacteriën, die ongeveer twee kilo kunnen wegen. Dit betekent dat negentig procent van je celmateriaal bestaat uit darmflora. Deze bacteriën verschillen per persoon qua samenstelling en spelen een belangrijke rol bij de spijsvertering. Dit artikel bespreekt de gewichtige werking van voedingsvezels, probiotica en darmbacteriën in je lijf.

 

Commensalen

Er bestaan verschillende fysiologische condities in het lichaam waar bacteriën zich thuis voelen. In je darm zijn ze onder meer betrokken bij het immuunsysteem en de afbraak van onverteerbare polysachariden. Er wonen honderden verschillende soorten micro-organismen en biljoenen bacteriën in de darm, ook wel commensalen genoemd.

 

Voedingsvezels

In de dikke darm hebben voedingsvezels een laxerende werking. Onoplosbare vezels als cellulose vind je bijvoorbeeld in graanproducten en noten. Oplosbare vezels als inuline en pectine tref je onder andere in groenten en fruit. Ongeveer tachtig procent van de geconsumeerde voedingsvezels wordt in de dikke darm afgebroken onder invloed van darmflora.

 

Darmflora

Bacteriën verteren een groot deel van het voedsel in de dikke darm, waarbij gassen en voedingsstoffen worden geproduceerd. Na het eten van bijvoorbeeld bewerkt vet- en suikerrijk voedsel, maken darmbacteriën schadelijke endotoxinen aan. Het lichaam reageert daarop met de afgifte van ontstekingsfactoren, die mede kunnen leiden tot welvaartsziekten als diabetes type 2.

 

Fermentatie

De groei van gezonde darmbacteriën wordt gestimuleerd door consumptie van voedingsvezels. Vezels hebben geen functie als energiebron, maar zijn wel belangrijk in het spijsverteringskanaal. Ze kunnen gedeeltelijk worden gefermenteerd door darmbacteriën, waardoor korte keten vetzuren ontstaan. Deze vetzuren dragen bij aan gezonde darmen.

 

Korte keten vetzuren

Er zijn aanwijzingen dat veel mensen met overgewicht minder darmbacteriestammen bezitten dan slanke mensen. Het gaat specifiek om bacteriën die korte keten vetzuren produceren, die zorgen voor een snellere doorstroom van voeding door het maagdarmkanaal. Vooral in de dunne darm lijken korte keten vetzuren de (vet)stofwisseling positief te beïnvloeden.

 

Probiotica

Probiotica is de naam voor levende micro-organismen, die de gezondheid van de gastheer bevorderen. Vaak gaat het om bacteriën in gefermenteerde zuivelproducten zoals yoghurt. De gezondheidsbevorderende eigenschappen van een probioticum zijn grotendeels stamspecifiek. Gangbare doseringen in supplementen liggen tussen één en tien miljard bacteriën.

 

Gezondheidseffect

Diverse onderzoeken suggereren dat probiotica bijdragen aan een gezond immuunsysteem en het aanpakken van diarree. Tevens kunnen goede bacteriën een positieve werking hebben op je bloeddruk, cholesterolwaarden, bloedglucose en insulineresistentie. Vooralsnog bestaat er geen causaal verband tussen de inname van supplementen en het verhelpen of voorkomen van overgewicht.

 

Conclusie

Er bestaan aanwijzingen dat het binnenkrijgen van voldoende voedingsvezels goed zijn voor je gezondheid en gewicht. Veel bacteriën bevorderen een gezonde spijsvertering en helpen bij het voorkomen van welvaartsziekten. Al zijn sommige resultaten veelbelovend, meer onderzoek is nodig naar het grote aantal gezondheidsclaims over probiotica. Mee-eters heb je in ieder geval altijd, door dik en dun.

 

Bronnen

-Walters WA, Xu Z, Knight R. Meta-analyses of human gut microbes associated with obesity and IBD. FEBS Lett. 2014.

-Khalesi S, Sun J, Buys N, Jayasinghe R. Effect of probiotics on blood pressure: a systematic review and meta-analysis of randomized, controlled trials. Hypertension. 2014.

-Zarrati M, Salehi E, and others. Effects of probiotic yogurt on fat distribution and gene expression of proinflammatory factors in peripheral blood mononuclear cells in overweight and obese people with or without weight-loss diet. J Am Coll Nutr. 2014.

-van Nood E, Vrieze A, Nieuwdorp M, Fuentes S, and others. Duodenal infusion of donor feces for recurrent Clostridium difficile. N Engl J Med. 2013.

-Aune D, Norat T, Romundstad P, Vatten LJ. Whole grain and refined grain consumption and the risk of type 2 diabetes: a systematic review and dose-response meta-analysis of cohort studies. Eur J Epidemiol. 2013.

-da Silva ST, dos Santos CA, Bressan J. Intestinal microbiota; relevance to obesity and modulation by prebiotics and probiotics. Nutr Hosp. 2013.

-Moro-García MA, Alonso-Arias R, and others. Oral supplementation with Lactobacillus delbrueckii subsp. bulgaricus 8481 enhances systemic immunity in elderly subjects. Age (Dordr). 2013.

-Hempel S, Newberry SJ, Maher AR, Wang Z, Miles JN, Shanman R, Johnsen B, Shekelle PG. Probiotics for the prevention and treatment of antibiotic-associated diarrhea: a systematic review and meta-analysis. JAMA. 2012.

-Ye EQ, Chacko SA, Chou EL, Kugizaki M, Liu S. Greater whole-grain intake is associated with lower risk of type 2 diabetes, cardiovascular disease, and weight gain. J Nutr. 2012.

-Lamprecht M, Bogner S, Schippinger G, Steinbauer K, Fankhauser F, Hallstroem S, Schuetz B, Greilberger JF. Probiotic supplementation affects markers of intestinal barrier, oxidation, and inflammation in trained men; a randomized, double-blinded, placebo-controlled trial. J Int Soc Sports Nutr. 2012.

-Million M, Angelakis E, Paul M, Armougom F, Leibovici L, Raoult D. Comparative meta-analysis of the effect of Lactobacillus species on weight gain in humans and animals. Microb Pathog. 2012.

-De Lira-García C, Bacardí-Gascón M, Jiménez-Cruz A. Effectiveness of long-term consumption of nuts, seeds and seeds' oil on glucose and lipid levels; systematic review. Nutr Hosp. 2012.

-Gleeson M, Bishop NC, Oliveira M, Tauler P. Daily probiotic's (Lactobacillus casei Shirota) reduction of infection incidence in athletes. Int J Sport Nutr Exerc Metab. 2011.

-Aune D, Chan DS, Lau R, Vieira R, Greenwood DC, Kampman E, Norat T. Dietary fibre, whole grains, and risk of colorectal cancer: systematic review and dose-response meta-analysis of prospective studies. BMJ. 2011.

-Giacco R, Della Pepa G, Luongo D, Riccardi G. Whole grain intake in relation to body weight: from epidemiological evidence to clinical trials. Nutr Metab Cardiovasc Dis. 2011.

-Guo Z, Liu XM, Zhang QX, Shen Z, Tian FW, Zhang H, Sun ZH, Zhang HP, Chen W. Influence of consumption of probiotics on the plasma lipid profile: a meta-analysis of randomised controlled trials. Nutr Metab Cardiovasc Dis. 2011.

-Brenner DM, Moeller MJ, Chey WD, Schoenfeld PS. The utility of probiotics in the treatment of irritable bowel syndrome: a systematic review. Am J Gastroenterol. 2009.

-Rave K, Roggen K, Dellweg S, Heise T, tom Dieck H. Improvement of insulin resistance after diet with a whole-grain based dietary product: results of a randomized, controlled cross-over study in obese subjects with elevated fasting blood glucose. Br J Nutr. 2007.

-McFarland LV. Meta-analysis of probiotics for the prevention of antibiotic associated diarrhea and the treatment of Clostridium difficile disease. Am J Gastroenterol. 2006.

-Li Z, Yang S, Lin H, Huang J, Watkins PA, Moser AB, Desimone C, Song XY, Diehl AM. Probiotics and antibodies to TNF inhibit inflammatory activity and improve nonalcoholic fatty liver disease. Hepatology. 2003.

Kvk-nummer 57561397 | jeFitcoach Functional training | Triodos NL57 TRIO 0197 6235 14 | TERMS & CONDITIONS