GROTE PORTIES

 

jeFitcoach Ray

1 op 1

Functionele spiertraining

 

 

(Over)grote porties

Het ruime aanbod van smakelijke en goedkope voedingsmiddelen zorgt ervoor dat je sneller ongezonde keuzes maakt. Onderzoeken laten zien dat de calorie-inname onbewust toeneemt bij grotere porties en verpakkingen. Maar ook kleine porties kunnen tot overeten leiden. Dit artikel gaat over gewicht, portiegrootte en waarom niet alle voedselverleidingen slecht zijn.

 

Meer gewicht in de schaal

De laatste dertig jaar is het aanbod van energierijke voedingsmiddelen enorm gestegen. In restaurants zijn supersize maaltijden heel normaal geworden en supermarkten liggen vol met calorierijke traktaties. Gemiddeld is de portiegrootte drie keer groter dan vroeger. Een voorbeeld is frisdrank, terwijl gezonde drankjes vaak alleen in kleine porties worden verkocht.

 

Uit proportie

De trend van steeds grotere porties geldt ook voor snoep, fastfood, koekjes en nagerechten. Zo bevatten toetjes gemiddeld twintig procent meer calorieën dan vroeger. Het probleem is dat mensen de neiging hebben om porties helemaal op te eten, in plaats van een deel te laten staan. Daarna wordt dit meestal niet gecompenseerd door een lagere calorie-inname.

 

Onderzoek

Uit onderzoek blijkt hoe portiegrootte de voedselinname beïnvloedt. Bioscoopgangers eten bijvoorbeeld vijftig procent meer popcorn uit een volle zak, dan uit een half gevulde zak. Zelfs mensen die popcorn niet lekker vinden, laten zich evenveel beïnvloeden als individuen die het wel lekker vinden. Er zijn aanwijzingen dat mensen calorieën tellen met hun ogen en niet met hun maag.

 

Gezond verkoopt

Ook blijkt dat veel mensen minder plezier beleven aan gezond voedsel. Dit idee wordt gecompenseerd door grotere hoeveelheden gezonde producten te eten. Light of low fat voedingsmiddelen laten je minder snel schuldig voelen. Ze leiden vaak tot een verkeerde inschatting van het aantal ingenomen calorieën, waardoor je sneller op het verkeerde been wordt gezet.

 

Kleine voedselverleidingen

Hoewel grote porties leiden tot overeten, zijn er ook onderzoeken die aantonen dat kleine porties leiden tot overconsumptie. Sterke verleidingen helpen sommige mensen juist eerder bij het reguleren van eetgedrag. Kleine verleidingen worden vaak onderschat, omdat bedreigingen een bepaalde kritische grens moeten overschrijden voordat ze tot actie leiden.

 

Miniverpakking

Veel ongezonde voedingsmiddelen zitten tegenwoordig in kleine verpakkingen. Echter, het aanprijzen van gezonde producten en kleine porties kan averechts uitpakken. Sommige mensen zijn minder goed bestand tegen gezonde hapjes, omdat ze denken er (heel) veel van te kunnen eten. Onterecht, want veel gezonde kleine koekjes leveren vaak meer calorieën dan één grote koek.

 

Maak je niet dik

Veel interventies die de voedselomgeving aanpassen, zijn effectiever in vergelijking met traditionele diëten als het gaat om een gezond lichaamsgewicht. Echter, interventies die zich alleen richten op het aanpakken van grote porties zijn minder werkzaam bij het bestrijden van overgewicht. Dit geldt vooral als de omgeving door blijft eten en kleine voedselverleidingen op de loer liggen.

 

Conclusie

Het produceren en verkopen van voeding is big business. Grotere porties en verpakkingen leiden meestal onbewust tot het binnenkrijgen van meer calorieën. Deze worden op een later tijdstip niet gecompenseerd met minder calorieën. Kleine porties kunnen ervoor zorgen dat je minder alert bent om veel te eten. Denk dus vooral met je maag, niet met je ogen.

 

 

 

 

 

 

 

Bronnen

-Eidner MB, Lund AS, Harboe BS, Clemmensen IH. Calories and portion sizes in recipes throughout 100 years: an overlooked factor in the development of overweight and obesity? Scand J Public Health. 2013.

-Duffey KJ, Popkin BM. Energy density, portion size, and eating occasions: contributions to increased energy intake in the United States, 1977-2006. Med. 2011.

-Scheibehenne B, Todd PM, Wansink B. Dining in the dark. The importance of visual cues for food consumption and satiety. Appetite. 2010.

-Heemstra-Borst CG. [More calories in modern desserts]. Ned Tijdschr Geneeskd. 2010.

-Steenhuis IHM, Leeuwis FH, Vermeer WM. Small, medium large or supersize: Trends in food portion sizes in The Netherlands. Public Health Nutr 2010.

-Steenhuis IHM, Vermeer WM. Portion size: Review and framework for interventions. Int J Behav Nutr Phys Act 2009.

-Kelly MT, Wallace JM, Robson PJ, Rennie KL, Welch RW, Hannon-Fletcher MP, Brennan S, Fletcher A, Livingstone MB. Increased portion size leads to a sustained increase in energy intake over 4 d in normal-weight and overweight men and women. Br J Nutr. 2009.

-Scott ML and others. The effects of reduced food size and package size on the consumption of restrained and unrestrained eaters. Journal of Consumer Research 2008.

-Herman CP, Polivy J. External cues in the control of food intake in humans: The sensory-normative distinction. Physiol & Behav 2008.

-Wansink B, Chandon P. Meal size, not body size, explains errors in estimating the calorie content of meals. Ann Intern Med. 2006.

-Ledikwe JH, Ello-Martin JA, Rolls BJ. Portion sizes and the obesity epidemic. J Nutr 2005.

-Ello-Martin JA, Ledikwe JH, Rolls BJ. The influence of food portion size on energy density: implications for weight management. Am J Clin Nutr 2005.

-Mindless Eating – Brian Wansink.

-Laat je niet volvreten – David A. Kessler.

 

 

Kvk-nummer 57561397 | jeFitcoach Functional training | Triodos Bank NL57 TRIO 0197 6235 14 | TERMS & CONDITIONS