AARDAPPELEN

 

jeFitcoach Ray

1 op 1

Functionele spiertraining

 

 

Ode aan de pieper

Bij warm eten worden vaak aardappelen of andere bronnen van zetmeel gegeten. Net als rijst, pasta en brood is de aardappel een bron van koolhydraten. Aardappelen zijn groenten en bevatten diverse vitamines en mineralen die niet in pasta en rijst voorkomen. Dit korte artikel bespreekt in welke mate aardappels bijdragen aan de energiebalans en een strak lichaam.

 

Energiewaarde

Piepers zijn voedzame knollen die ondergronds aan de aardappelplant groeien. De witte aardappel behoort net als paprika’s en tomaten tot de nachtschadefamilie. In aardappelen zit onder meer vitamine C, vitamine B6, eiwit, vezel, fosfor en kalium. Twee gekookte exemplaren van vijftig gram leveren ongeveer tachtig kilocalorieën. Dit is minder energie dan een plak kaas, honderd gram gekookte rijst of een klein bakje chips.

 

Patat

Friet wordt gemaakt van aardappelen, vet en zout. Tijdens het frituurproces raakt de aardappel veel water kwijt, waardoor de hoeveelheid koolhydraten per honderd gram hoger uitvalt. Tevens neemt de hoeveelheid vet toe. Er zijn aanwijzingen dat bij te lang en te heet frituren of bakken de schadelijke stof acrylamide kan ontstaan.

 

Hypoglykemie

Veel mensen denken dat bepaalde voedingsmiddelen hypoglykemie bevorderen. Echter, onderzoeken laten zien dat de symptomen bij een laag bloedsuikergehalte weinig specifiek zijn. Je kunt denken aan vermoeidheid, allergieën en hoofdpijn. Er zijn aanwijzingen dat deze verschijnselen bij gezonde mensen maar zelden voorkomen wanneer de bloedsuiker laag is.

 

Afvallen

Het is een fabel dat je van gekookte aardappelen snel aankomt in gewicht. Ze bevatten zetmeel, maar ook veel water. Tevens bezit de aardappel net als bijvoorbeeld volkorengranen en zilvervliesrijst veel voedingsvezel. Een evenwichtig voedingspatroon kan vaak zonder probleem twee tot drie gekookte aardappelen bevatten. De zoete variant bevat iets meer calorieën dan de normale aardappel.

 

Conclusie

Gebakken aardappelen, chips en patat eten makkelijk weg, waardoor je sneller meer energie binnenkrijgt dan je verbruikt. Echter, in een gevarieerd voedingspatroon zijn gekookte aardappelen voor de meeste mensen een gezonde hap met relatief weinig calorieën en veel voedingsstoffen. De enige bewezen oorzaak van gewichtstoename is een positieve energiebalans.

Bronnen

-Sacks FM, Carey VJ, Anderson CA and others. Effects of high vs low glycemic index of dietary carbohydrate on cardiovascular disease risk factors and insulin sensitivity: the OmniCarb randomized clinical trial. JAMA. 2014.

-Randolph JM, Edirisinghe I, Masoni AM, Kappagoda T, Burton-Freeman B. Potatoes, glycemic index, and weight loss in free-living individuals: practical implications. J Am Coll Nutr. 2014.

-Ooi CP, Loke SC. Sweet potato for type 2 diabetes mellitus. Cochrane Database Syst Rev. 2013.

-Shively CA, Apgar JL, Tarka SM Jr. Postprandial glucose and insulin responses to various snacks of equivalent carbohydrate content in normal subjects. Am J Clin Nutr. 1986.

-Orthos Media Kimura K., Role of essential trace elements in the disturbance of carbohydrate metabolism: Nippo Rinsho Hypoglykemie, Edith van Blijdesteijn: Ankh-Hermes.

-Leeman M, Ostman E, Björck I. Glycaemic and satiating properties of potato products. Eur J Clin Nutr. 2008.

-Nederlandse Voedingsmiddelentabel.

-Wat is nu gezond? – Martijn Katan.

 

 

 

 

 

Kvk-nummer 57561397 | jeFitcoach Functional training | Triodos NL57 TRIO 0197 6235 14 | TERMS & CONDITIONS