PALEO

 

jeFitcoach Ray

1 op 1

Functionele spiertraining

 

 

Granen eten en paleo

Als een oermens eten, betekent zo natuurlijk mogelijk eten. Fabrieksvoedsel moet worden vermeden. Je eet vooral verse groente, fruit, vlees, vis, eieren, noten en zaden. Het paleodieet adviseert te gaan eten zoals onze verre voorouders dat deden. Tijdens de evolutie zou je lichaam te weinig tijd hebben gehad om zich aan te passen aan voedsel als granen en zuivel. Echter, klopt dat idee wel? Dit artikel laat zien dat ongeraffineerde granen wel degelijk horen in een gezond voedingspatroon.

 

Terug naar de steentijd

Meerdere onderzoeken laten zien dat onze verre voorouders niet vies waren van graan. Chemische analyses van fossiele tanden bewijzen dat mensachtige soorten al lang geleden grassen en graszaden (granen) aten. Veel onderzoek is gericht op de analyse van stabiele isotopen in fossielen van mensentanden. Deze maken het mogelijk op basis van koolstofmoleculen af te leiden wat oermensen aten. Hieruit blijkt dat ze al vroeg waren overgestapt van een apendieet met fruit en bladeren naar grassen. Onze voorouders blijken de voorgangers van tarwe en maïs al drie miljoen jaar geleden te hebben gegeten.

 

Evolutie van onze voeding

Is ons lichaam onvoldoende mee geëvolueerd? De vraag is of er geen genetische aanpassingen hebben plaatsgevonden. Het vermogen om lactose af te breken laat bijvoorbeeld goed zien dat mensen door natuurlijke selectie in korte tijd hebben geleerd om melksuiker te verteren. Er bestaan overigens mensen zonder coeliakie die minder goed tegen tarwe of gluten kunnen. Dit geldt soms ook voor andere voedingsmiddelen. Sommigen zijn niet bestand tegen bepaalde fruitsoorten, anderen krijgen problemen met het eten van producten uit de nachtschadefamilie (tomaat, paprika).

 

Afvallen zonder graan

Als je niet afvalt, dan zijn onbewerkte granen bijna nooit het probleem. Het ligt eerder aan het beleg op je brood. Je kunt altijd proberen om droog volkoren brood te gaan eten, maar uiteindelijk bepaalt de energiebalans of je gewicht verliest of niet. Veel mensen die beginnen met paleo, vallen af en voelen zich beter. Vaak komt dit doordat ze daarvoor te weinig op hun voeding en lichaamsbeweging hebben gelet.

 

Conclusie

Een paleolithisch voedingspatroon is (oer)gezond. Het bestaat uit onbewerkt, eiwitrijk voedsel met veel groente en fruit. Er is daarnaast veel bewijs dat onbewerkte graanproducten goed zijn voor je gezondheid en lichaamsgewicht. Matige graanconsumptie hoort daarom thuis in een gevarieerd voedingspatroon wat helpt bij het voorkomen van onder andere diabetes, darmkwalen en hartziekten. Ook gebaseerd op het eetgedrag van onze voorouders gaan paleo en graan goed samen.

 

 

 

 

 

 

 

 

Bronnen

-Matt Sponheimer, Zeresenay Alemseged, Thure E. Cerling, Frederick E. Grine, William H. Kimbel and others. Isotopic evidence of early hominin diets. PNAS, 2013 Jun.

-Cerling TE, Chritz KL, Jablonski NG, Leakey MG, Manthi FK. Diet of Theropithecus from 4 to 1 Ma in Kenya. Proc Natl Acad Sci USA. 2013 Jun.

-Aune D, Norat T, Romundstad P, Vatten LJ. Whole grain and refined grain consumption and the risk of type 2 diabetes: a systematic review and dose-response meta-analysis of cohort studies. Eur J Epidemiol. 2013 Nov.

-De Lira-García C, Bacardí-Gascón M, Jiménez-Cruz A. Effectiveness of long-term consumption of nuts, seeds and seeds' oil on glucose and lipid levels; systematic review. Nutr Hosp. 2012 Jul-Aug.

-Aune D, Chan DS, Lau R, Vieira R, Greenwood DC, Kampman E, Norat T. Dietary fibre, whole grains, and risk of colorectal cancer: systematic review and dose-response meta-analysis of prospective studies. BMJ. 2011 Nov.

-Maki KC, Beiseigel JM, Jonnalagadda SS, Gugger CK, Reeves MS, Farmer MV, Kaden VN, Rains TM. Whole-grain ready-to-eat oat cereal, as part of a dietary program for weight loss, reduces low-density lipoprotein cholesterol in adults with overweight and obesity more than a dietary program including low-fiber control foods. J Am Diet Assoc. 2010 Feb.

-Jönsson T, Granfeldt Y, Ahrén B, Branell UC, Pålsson G, Hansson A, Söderström M, Lindeberg S. Beneficial effects of a Paleolithic diet on cardiovascular risk factors in type 2 diabetes: a randomized cross-over pilot study. Cardiovasc Diabetol. 2009 Jul.

-Katcher HI, Legro RS, Kunselman AR, Gillies PJ, Demers LM, Bagshaw DM, Kris-Etherton PM. The effects of a whole grain-enriched hypocaloric diet on cardiovascular disease risk factors in men and women with metabolic syndrome. Am J Clin Nutr. 2008 Jan.

-Flight I, Clifton P. Cereal grains and legumes in the prevention of coronary heart disease and stroke: a review of the literature. Eur J Clin Nutr. 2006 Oct.

-http://nl.wikipedia.org/wiki/Paleodieet

 

 

Kvk-nummer 57561397 | jeFitcoach Functional training | Triodos NL57 TRIO 0197 6235 14 | TERMS & CONDITIONS