ETEN

 

jeFitcoach Ray

1 op 1

Functionele spiertraining

 

 

Lijnen doorzien

Bewegen helpt als je wilt afvallen. Maar je kunt ook overdrijven wanneer je veel sporten combineert met een dieet. Samen met het sporten creëer je een negatieve energiebalans. Dit energietekort kan echter te groot of te acuut zijn.

Je lichaam heeft dagelijks een minimale hoeveelheid energie nodig om goed te kunnen functioneren. Meestal wordt een norm gebruikt van 2000 kcal per dag voor vrouwen en 2500 kcal voor mannen (30-50 jaar). Veel diëten zijn gebaseerd op een beperking van het aantal kcal en zitten ruim onder deze marges. Het lichaam krijgt dan te maken met een bepaalde mate van ondervoeding. Wanneer je het al voor elkaar krijgt om het lijnen vol te houden, is er meestal wel gewichtsverlies maar nauwelijks vetverlies. Door het grote energietekort gaat je lichaam op zoek naar energie.

 

Energiebronnen van het lichaam

Vetten leveren veel energie. Het kost in verhouding tot andere energiebronnen alleen erg veel tijd om deze energie te leveren. Mede hierdoor is het tijdens het lijnen praktisch niet mogelijk om meer dan 0,5-1,0 kg vet per week te verbranden of 0,7% van je lichaamsgewicht. De vetverbranding gaat niet snel genoeg om aan de extra vraag te kunnen voldoen. Je lichaam heeft veel tijd nodig om vetreserves aan te spreken, anders gaat het ergens anders op zoek naar energie. Deze energie ligt onder meer als suiker in de vorm van glycogeen opgeslagen in de spieren en de lever. Spierglycogeen kan alleen opgeslagen worden wanneer het aan water gekoppeld wordt. Eén gram glycogeen houdt ongeveer drie gram water vast. Je verliest daardoor veel vocht wanneer het lichaam de glycogeenvoorraad aanspreekt. En dit zie je op de weegschaal.

 

De eerste kilo’s aan gewichtsverlies komt dus in eerste instantie door het verlies aan glycogeen en water. Tevens zal je lichaam een beroep doen op de twee resterende energiebronnen: vet en spieren. Omdat de vetverbranding geleidelijk verloopt, gaat je lichaam spieren afbreken en omzetten in energie. Zo zorgt een streng dieet ervoor dat spieren worden opgegeten om in de dagelijkse energiebehoefte te kunnen voorzien. Omdat spiermassa vetten verbrandt zul je steeds minder energie gaan gebruiken. Minder spiermassa zorgt zo voor een daling van de ruststofwisseling.

 

Conclusie

Diëten zijn er vooral om je niet op gewicht te houden. Anders is iedereen na het voltooien van het eerste dieet klaar en zouden fabrikanten hun miljardenomzet mislopen. Nieuwe eetgewoonten hebben tijd nodig. Gedoseerd bewegen en bewuste voeding leidt tot de beste resultaten. Het energietekort mag daarbij niet te groot zijn. Dit betekent een vetverlies van ongeveer 0,5 kg per week.

 

 

 

 

Bronnen

-Anderson JW, Konz EC, Frederich RC, Wood CL. Long-term weight-loss maintenance: a meta-analysis of US studies. Am J Clin Nutr. 2001.

-Hall KD, Jordan PN. Modeling weight-loss maintenance to help prevent body weight regain. Am J Clin Nutr. 2008.

-Avenell A, Brown TJ, McGee MA, et al. What are the long-term benefits of weight reducing diets in adults? A systematic review of randomized controlled trials. J Hum Nutr Diet. 2004.

-MacLean PS, Bergouignan A, Cornier MA, Jackman MR. Biology’s response to dieting: the impetus for weight regain. Am J Physiol Regul Integr Comp Physiol. 2011.

-Garthe I, Raastad T, Refsnes PE, Koivisto A, Sundgot-Borgen J. Effect of two different weight-loss rates on body composition and strength and power-related performance in elite athletes. Int J Sport Nutr Exerc Metab. 2011.

-Ugeskr Laeger. Why is weight loss so often followed by weight regain? Basal biological response as a possible explanation.2006.

 

Kvk-nummer 57561397 | jeFitcoach Functional training | Triodos Bank NL57 TRIO 0197 6235 14 | TERMS & CONDITIONS