Personal trainer én diëtist in Purmerend l Jefitcoach Ray is personal trainer, sportwetenschapper én diëtist afkomstig uit de voetbalfamilie Koeman l Ruim 20 jaar specialist in persoonlijke functionele spiertraining en voedingsadvies l Fit en strak zonder lichamelijke klachten door beter bewegen en eten l Gratis proefles via het contactformulier!
SPORTGERICHT


jefitcoach Ray      

1 op 1

functionele training

jefitcoach Ray l personal trainer en dietist in Purmerend
jefitcoach.nl l personal trainer en dietist Purmerend
jefitcoach.nl l personal training Purmerend
jefitcoach.nl l personal training voor ouderen Purmerend
jefitcoach.nl l personal trainer en dietist Purmerend
jefitcoach.nl l personal training en voedingsadvies Purmerend
jefitcoach.nl l personal training en voedingsadvies Purmerend
jefitcoach.nl l personal training voor jongeren Purmerend
jefitcoach.nl l personal training en gezond afvallen Purmerend
jefitcoach.nl l personal training en gezond afvallen Purmerend
jefitcoach.nl l personal training voor jongeren Purmerend
jefitcoach.nl l personal training en gezond afvallen Purmerend
jefitcoach.nl l personal training en voedingsadvies Purmerend
jefitcoach .nl l personal trainer en dietist Purmerend
jefitcoach.nl l personal trainer en dietist Purmerend

Sportgericht trainen

In veel sporten is de koppeling tussen motoriek en sensoriek cruciaal, waarbij je niet altijd meer kracht of vermogen hoeft te leveren. Door in andere patronen te bewegen, leren spieren en gewrichten beter samen te werken. Ontdek dat functionele training voor (top)sport uitermate geschikt is voor het ontwikkelen van een optimale core strategie en intermusculaire coördinatie.


Coördinatie

Het neurale systeem is niet gebouwd om individuele spieren geïsoleerd te trainen, maar om bewegingen te controleren. Hierbij zorgt een optimale verbinding tussen motoriek en sensoriek voor een positieve transfer naar de dagelijkse beweegpraktijk. Functionele training besteedt veel aandacht aan core stabiliteit, waarbij intermusculaire coördinatie noodzakelijk is voor de juiste aansturing van motorische patronen.


Functioneel belasten

Functionele oefeningen verschillen per individu en zijn sportspecifiek. Ze hangen af van factoren als trainingsniveau, gezondheid en leeftijd. Basale beweegpatronen zijn duwen, strekken en trekken. Deze goed gecontroleerde bewegingen worden vaak met vrije gewichten uitgevoerd en hebben veel tijd nodig om in te slijpen. Hierbij worden zowel stimulerende als inhiberende neurale processen beïnvloed door houding, beweging en stabiliteit.


Motorische controle

Spieractivatie, spierkracht en intermusculair evenwicht zijn allemaal belangrijk voor een goede spiercontrole en coördinatie. Het kan raadzaam zijn om op het juiste moment een bepaalde spier te activeren of inhiberen. Onbewuste spiercontrole kan onder meer worden verbeterd door te bewegen op een onstabiel steunvlak. Bij het variëren van functionele oefeningen is kwaliteit van beweging belangrijker dan verhogen van het gewicht.


Conclusie

Vanuit biomechanisch perspectief is je lichaam ontworpen voor dynamische bewegingen in alle richtingen. Hierbij leert het neurale systeem om nieuwe informatie te verwerken uit sensomotorische koppelingen. Of dit proces tot een betere intermusculaire coördinatie leidt, hangt mede af van de overdracht naar de gewenste (sport)beweging. Zonder optimaal motorisch leereffect bereik je geen sturing en controle die nodig is om goed te presteren.


personal training en voedingsadvies - jefitcoach Ray sportwetenschapper, personal trainer én dietist Purmerend