Dagelijks maak je gemiddeld meer dan tweehonderd beslissingen over eten, waarvan ruim tachtig procent onbewust. Zonder na te denken maak je keuzes op basis van factoren als conditionering, emotie, gewoonte, straf en beloning. Variatie van voeding is een risicofactor voor overgewicht en marketeers weten dat maar al te goed.
Verandering van spijs doet eten
In vergelijking met voedsel uit de oertijd is ons eten tegenwoordig steeds energierijker en smaakvoller. Meer energie en grotere porties leiden tot hogere inname van energie zonder noemenswaardige stijging in verzadiging. Veel supermarkten spelen hierop in. Ze vallen op door hun enorme keuze in kleuren, geuren en smaken die je constant verleiden om meer te eten.
Eetomgeving
Onze eetomgeving wordt grotendeels bepaald door partijen die veel geld verdienen met de verkoop van vet en zoet eten. Dat vinden onze hersenen het lekkerst, waardoor de kans toeneemt dat je terugkomt voor meer. De norm is vet, zout en zoet. Als je niet dik wilt worden, moet je alle wilskrachtzeilen bijzetten.
Hoeveel keuze is gezond
De vrijheid van ondernemen in ons land is een vrijbrief om onbeperkt eten aan te bieden. Ook aan mensen van wie de meesten eigenlijk minder zouden moeten eten. De overheid staat steeds meer aan de zijlijn, want mensen kunnen zelf wel bepalen wat het beste voor hen is. Keuzevrijheid wordt als heilig gezien. Het lijkt erop dat te veel keuze nadelig uitpakt op het gebied van autonomie en levenskwaliteit. Het leidt meestal tot slechtere beslissingen en innerlijke verlamming. Welke voedingsmiddelen in de supermarkt liggen en tegen welke prijs, is een zaak van selectie en prijsbeleid van fabrikanten, supermarkten en overheid. Hierdoor maak je als consument snel ongezonde keuzes.
Reden om te eten
Het blijkt dat de aanwezigheid van andere mensen belangrijk is voor je eetgedrag. In je directe omgeving bepalen anderen in grote mate de voedselinname. Tevens speelt de beschikbaarheid van voedsel een rol. Waarom zou je een bakje nootjes laten staan als deze vlak voor je staat? Daarom leidt een gevarieerd aanbod zoals een lopend buffet meestal tot overconsumptie.
Groepsdenken
Hoe komt het dat mensen hun rationeel vermogen verliezen onder groepsdruk? Vanuit evolutionair perspectief is het begrijpelijk, omdat je als individu om te overleven afhankelijk bent van elkaar. En wie tegen de groep ingaat, riskeert uitsluiting. De meeste mensen conformeren zich dan ook snel aan een groepsbeslissing, zelfs als dit besluit onjuist is.
Conclusie
Of je dik wordt, hangt voor een groot deel af van je leefomgeving. In deze omgeving kiezen de meeste mensen niet bewust voor overgewicht en een ongezond eetpatroon. Te veel keuze is vaak nadelig dus bedenk daarom van te voren wat je wilt eten en houd daar aan vast. Laat je daarbij niet beinvloeden door gezellige mensen met wie je aan tafel zit.
-Kemps E, Tiggemann M, Hollitt S. Exposure to television food advertising primes food-related cognitions and triggers motivation to eat. Psychol Health. 2014.
-Tey SL, Brown RC, Gray AR, Chisholm AW, Delahunty CM. Long-term consumption of high energy-dense snack foods on sensory-specific satiety and intake. Am J Clin Nutr. 2012.
-Maas J, de Ridder DT, de Vet E, de Wit JB. Do distant foods decrease intake? The effect of food accessibility on consumption. Psychol Health. 2012.
-Vartanian LR, Herman CP, Wansink B. Are we aware of the external factors that influence our food intake? Health Psychol. 2008.
-Cohen D, Farley TA. Eating as an automatic behavior. Prev Chronic Dis. 2008.
-D.A. Kessler – Laat je niet volvreten.
-B. Wansink, J. Sobal – Mindless eating.
-B. Schwartz – The paradox of choice: why more is less.
Kvk-nummer 57561397 | jeFitcoach Functional Training | Triodos NL57 TRIO 0197 6235 14