Personal trainer én diëtist in Purmerend l Jefitcoach Ray is personal trainer, sportwetenschapper én diëtist afkomstig uit de voetbalfamilie Koeman l Ruim 20 jaar specialist in persoonlijke functionele spiertraining en voedingsadvies l Fit en strak zonder lichamelijke klachten door beter bewegen en eten l Gratis proefles via het contactformulier!
VOEDING


jefitcoach Ray      

1 op 1

functionele training

jefitcoach Ray l personal trainer en dietist in Purmerend
jefitcoach.nl l personal trainer en dietist Purmerend
jefitcoach.nl l personal training Purmerend
jefitcoach.nl l personal training voor ouderen Purmerend
jefitcoach.nl l personal trainer en dietist Purmerend
jefitcoach.nl l personal training en voedingsadvies Purmerend
jefitcoach.nl l personal training en voedingsadvies Purmerend
jefitcoach.nl l personal training voor jongeren Purmerend
jefitcoach.nl l personal training en gezond afvallen Purmerend
jefitcoach.nl l personal training en gezond afvallen Purmerend
jefitcoach.nl l personal training voor jongeren Purmerend
jefitcoach.nl l personal training en gezond afvallen Purmerend
jefitcoach.nl l personal training en voedingsadvies Purmerend
jefitcoach .nl l personal trainer en dietist Purmerend
jefitcoach.nl l personal trainer en dietist Purmerend

Sommige mensen zijn iets zwaarder dan gemiddeld als gevolg van voedingsfactoren in de eerste levensjaren en genetische invloeden. Ruimte voor de eigen verantwoordelijkheid ligt in de balans tussen energie-inname en energieverbruik. Overeten is vaak een probleem, omdat het een gezonde reactie is op een ongezonde omgeving die je continu verleidt tot het consumeren van calorierijk eten.


Energiebehoefte

Met stabiele isotopen is objectief vastgesteld dat zwaargewichten meer consumeren dan lichtgewichten. Dit betekent naarmate iemand zwaarder wordt, meer calorieën nodig zijn om dat gewicht te handhaven. Om af te vallen, geldt dat je structureel minder energie moet binnenkrijgen dan je verbrandt. Verder afvallen vereist minder energie uit voeding en meer beweging, waarbij het lichaamsgewicht steeds moeilijker omlaag gaat en uiteindelijk stabiliseert.


Leptine

Een belangrijke verandering bij toenemend gewichtsverlies vormt de daling van leptine vanuit het vetweefsel, waardoor voedselzoekend gedrag en een efficiënter werkend metabolisme worden gestimuleerd. Naast leptine spelen verzadigingshormonen als ghreline een rol. Dit door de maagwand gemaakte hormoon stijgt bij een energietekort en geeft drang tot eten. Vaak herstelt het niveau van leptine niet volledig, wat ertoe bijdraagt dat weggewerkte kilo’s met rente terugkomen.


Peptide YY

Naast leptine en ghreline spelen verzadigingshormonen uit de darm zoals peptide YY (PYY) een rol. Signalen van een negatieve energiebalans leiden in de hypothalamus tot de perceptie dat er sprake is van energiegebrek, wat resulteert in een stimulatie van de energie-inname. Zwaarlijvige personen hebben lagere PYY-spiegels dan mensen met een normaal gewicht en dus minder verzadigende activiteit in het bloed.


Afslanken

Als je te zwaar bent, dan heeft tien procent gewichtsafname vaak al een significant effect op verlaging van risicofactoren voor hart- en vaatziekten. Tevens verkleint de kans op diabetes type 2 en kan in veel gevallen medicijngebruik worden verminderd. Een gemiddeld verlies van maximaal een halve kilo per week met een dagelijkse inname van ongeveer 1,5 gram eiwit per kilo lichaamsgewicht is meestal goed vol te houden. Dit advies geldt totdat de natuurlijke grens is bereikt welke per persoon verschilt.


Conclusie

Onze dikmakende omgeving maakt het voor veel mensen lastig om hun streefgewicht te bereiken en vast te houden. Hoe realistischer dit streven, hoe meer kans op behoud van een gezond gewicht. Dubieuze kuurtjes en snelle afvalmethoden blijken in de praktijk vooral marketing illusies gericht op korte termijn resultaten. Exploitatie van irrationele verlangens kan zo een lucratieve handel. zijn. Bij verandering van spijs blijft motivatie en bewustwording van het eigen gedrag cruciaal voor een goed blijvend resultaat.




jefitcoach Ray - personal trainer én dietist Purmerend -  functionele personal training en voedingsadvies